انتظار ظهور ، رمز پویایی شیعه
بر اساس تعالیم ائمه معصوم علیهم السلام، منتظر باید هر لحظه آماده ظهور باشد و زندگی خود را چنان سامان دهد که هر زمان که اراده خداوند به ظهور تعلق گرفت، بتواند با سربلندی در پیشگاه حجت خدا ظاهر شود. به عبارت دیگر انتظار ظهور حجت در آینده ای نامشخص هم بیم دهنده و هم نویدبخش است. بیم دهنده است چرا که منتظر با خود میگوید شاید همین سال، همین ماه و یا همین روز ظهور رخ دهد و لذا باید آماده حضور در پیشگاه حجت خدا و ارایه اعمال خود به آن حضرت باشم. امیدبخش است چرا که منتظر میاندیشد شاید در آینده ای نزدیک ظهور رخ دهد و سختی ها و مشکلات او به پایان برسد و لذا باید پایداری و مقاومت ورزید و تسلیم جریان هایی که در پی غارت سرمایههای ایمانی و اعتقادیاند نشد. بر همین اساس میتوان گفت که تعیین زمان برای ظهور بر خلاف مفهوم و فلسفه انتظار است و چه بسا منتظر را به سستی و یا ناامیدی بکشد. به هر حال فلسفه انتظار حضرت مهدی (عج)، آمادگی است و حالت آماده باش داشتن و تهیه مقدمات برای آنچه که انتظار داریم، چنانچه در زیارت آل یس که مخصوص امام عصر علیه السلام است چنین میخوانیم : ˈمن برای یاری شما آمادهام.ˈ اگر در حقیقت، ما منتظر شخصیتی هستیم که درهم کوبنده بناهای شرک و نفاق است و محو کننده اندیشههای شیطانی و آورنده برنامههای نوین قرآنی، برای ساختن زندگیهای الهی، پس باید برای آن دوران و آن روشها آماده باشیم و این انتظار است که منتظر را در شمار یاوران حضرت مهدی علیه السلام قرار میدهد و به پای شهدای «بدر» میرساند. بنابراین منتظر ظهور امام زمان علیه السلام بودن، در حقیقت حرکت به سوی کمال و آرمانهای موعود است و چنین انتظاری به فرموده امام رضا علیه السلام، فرج و گشایش را به همراه دارد. از طرفی دیگر انسان منتظر منفعل نبوده بلکه انسانی کوشاست که در مسیر اقامه توحید و استقرار ولایت از ایثار آنچه دارد، دریغ نمیورزد. انسان منتظر همانند کسی است که در پیِ شب یلدایی، خسته از ظلمت و تیرگی، چشم به افق دوخته و دمیدن خورشید را آرزو میکند. انسان منتظر، بسان کسی است که در حین بالا رفتن از کوهی، پایش لغزیده و دست به تخته سنگی گرفته و فریاد استغاثهاش بلند است. جایگاه و منزلت این انتظار، به گونهای است که رسول گرامی اسلام (ص)، مؤمنان منتظر و یاوران حضرت ولی عصر (ع) را برادران خود میخواند و رمز این نامگذاری و اظهار محبت به آنان را دشواری دینداری در عصر غیبت، معرفی میفرماید. خلاصه کلام اینکه کسی که در انتظار ظهور مصلح به سر میبرد، باید خود صالح باشد. این همه تأکید بر امتحانات دشوار عصر غیبت و جدا کردن مؤمنان حقیقی از افراد سُست ایمان هم در همین راستا است. نظرات شما عزیزان: |+| نوشته شده توسط سولدوزلو در شنبه 10 شهريور 1393برچسب:ندای آذربایجان,انتظارظهور,آخرالزمان,وظیفه منتظران,انتظارفرج,دین اسلام,تشیع,امام زمان, و ساعت ![]()
|
|